Blog

Tips en voorbeelden voor een goede LinkedIn headline

Als je (latent) werkzoekend bent wil je met je LinkedIn headline (oftewel je kopregel) duidelijk maken wat jouw kwaliteiten en waarde zijn voor een toekomstige werkgever. De kans dat recruiters en managers je LinkedIn profiel bekijken is namelijk groot. Maar als je alleen ‘werkzoekend’ of ‘ik zoek een leuke baan’ in je kopregel zet is de kans dat je die baan vindt heel klein. Ik geef je tips en voorbeelden voor een supersterke LinkedIn headline!

Waarom je LinkedIn headline belangrijk is

Je LinkedIn pagina is één van de eerste zoekresultaten op Google als iemand je naam intypt, daarnaast zoeken veel werkgevers en recruiters op LinkedIn naar mogelijke nieuwe collega’s.

Je kopregel, oftewel headline is zichtbaar voor iedereen die je profiel bezoekt én bij elke update of reactie die je plaatst op LinkedIn. Hij krijgt dus minstens zoveel bekijks als je LinkedIn profielfoto!

Hoe ziet jouw headline eruit?

Bekijk je headline eens door de ogen van iemand die jou niet kent. Begrijpt diegene na het lezen van je headline wat voor werk je doet of wilt doen? Als er bijvoorbeeld alleen ‘op zoek naar een leuke baan’ staat, hoe weet iemand dan wat voor werk je zoekt? Ben je een secretaresse? Accountmanager? Verpleegkundige?

Als je geen andere informatie in je headline zet, moet iemand eerst daadwerkelijk je profiel doorlezen om te begrijpen wat voor baan je zoekt. En lang niet alle werkgevers en recruiters nemen de moeite om dat te doen… Ik ga je helpen om jouw boodschap over te brengen zodat je profiel opvalt bij de juiste mensen!

3 Tips voor het verbeteren van je LinkedIn headline:

Tip 1: Vertel wat voor baan je zoekt

Ben je op dit moment beschikbaar voor een nieuwe baan? Benoem het in je kopregel, aangevuld met informatie die van belang is voor een toekomstige werkgever:

  • Op zoek naar een leuke baan! Per direct beschikbaar voor 24-30u. Ervaring als receptioniste/ administratief medewerker
  • *Beschikbaar* Digital Growth Marketeer | Conversie specialist | Neuromarketing | SEO & SEA
  • Beschikbaar voor een nieuwe uitdaging in de regio Rotterdam als allround (financieel) administratief medewerkster voor 24 uur per week

Tip 2: Geef context aan je functietitel

Een generieke functietitel zoals ‘developer’ of ‘recruiter’ zegt weinig over wat je nou eigenlijk doet. Voeg wat termen toe die meer context geven, zoals je werkgever en/of branche, tools en methodieken die je veel gebruikt en andere vaardigheden die je hebt. Een paar voorbeelden:

  • Developer | back-end | .NET | Azure | Scrum
  • Google Ads | Google Shopping | Google Analytics | Online Marketing. Ik help je aan meer sales, omzet en leads.
  • Adviseur Recruitment | Werving & Selectie | Publieke Sector | Friesland

Tip 3: Vertel je missie in één zin

Heb jij voor jezelf een duidelijke missie of ‘why’ geformuleerd? Dan kun je ook in een zin uitleggen wat je doet:

  • Fotograaf met focus op mensen. Wil jij een onuitwisbare eerste indruk maken met jouw profielfoto? Update jouw personal branding en maak nu een afspraak.
  • Als online facilitator en trainer begeleid ik sessies en geef ik trainingen waarin teams samenwerken, vraagstukken oplossen en elkaar inspireren
  • NL kampioen speechen ✶ presentatie-expert | trainer ✶ Leer presenteren met meer impact, plezier en gemak🎙

Aan de slag met je LinkedIn headline

Als het goed is maken de voorbeelden hierboven je duidelijk of het voor jou de moeite waard is om door te klikken naar het profiel van die persoon. Dat wil je ook bereiken met jouw LinkedIn headline.  Je hebt ruimte voor 120 karakters, je ziet dat dat best veel ruimte is om aan anderen op LinkedIn uit te leggen waarvoor ze bij jou terecht kunnen.

Wil jij een LinkedIn profiel en/of cv waarvan werkgevers direct begrijpen waarom jij de perfecte match bent voor hun team? Met mijn LinkedIn werkboek kun je stap voor stap aan de slag of stuur me een bericht om te overleggen hoe ik je verder kan helpen!

Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief en ontvang iedere maand inspiratie, updates, tips en mijn nieuwste podcastafleveringen in je mailbox!